28.05.2015

Evliya Çelebi Gibi


Liseden beri en büyük hayalimden birisidir dünyayı gezmek. Oysa üniversiteye başladığımda kendimde keşfettiğim ilk şey gezmeyi, yeni insanlarla tanışmayı sevdiğim, farklı kültürleri ve dilleri merak edişim oldu. Üniversite bittiğinde yapmak istediğim şey öğretmen olmak; evet bu benim işim olacak ve ben işimi severek yapanlardan olacağım. Gezgin olmayı istemek ise kitaplardan sonra tutkun olduğum ikinci şeymiş meğer. Kendimi tanıdıkça keşfettim. Sırada yapmak istediğim ilk şey; fotoğraf makinesi almak. Gezmeye makinemi aldıktan sonra üniversite okuduğum şehri yani Kütahya'yı gezmekle başlayacağım. Daha sonra da aşık olduğum ve yaşadığım yeri İstanbul'u gezeceğim. Hedefimse yalnızca gezmek değil, aynı zamanda yazmak.

Gezgin olmayı kafama koydum ve bunu yapacağıma inanıyorum. Önümdeyse tabiri caizse rol modelim olarak Evliya Çelebi var. Hayatını araştırdıkça çok fazla ortak yönümüz olduğunu anlamaya başladım. Mesela Kütahya'lı Evliya Çelebi, bense burada üniversite okuyorum. Hayatının devamını İstanbul'da geçirmiş; ben de İstanbul'da yaşıyorum. 25 Mart 1611'de doğmuş; eğer burçlara inanıyorsa ikimiz de koç burcuyuz :D Ve o da benim gibi gezmeyi, yeni insanları, dilleri, kültürleri tanımayı seviyor olmalı. Çok büyük bir isim ve kendime onu örnek alıyorum. Evliya Çelebi kırk yıla yakın bir zaman dilimini gezerek geçirmiş, bunu yapmayı ben de isterdim. Ama ne yazık ki benimkisi onunkinin yanında basit bir tutku olarak kalacak sanırım. İnsanın kendisini bir işe adaması herkesin yapabileceği bir şey olmasa gerek. Zaten benim amacım bir Evliya Çelebi olmak değil; seveceğim bir başka şeyi yaparken onu örnek almak olacak.

Çelebi 17. yüzyılın en büyük gezginlerinden bir tanesi. 25 Mart 1611 yılında Kütahya'da dünyaya geldi. Babasının kuyumcu olduğu söylenir. Daha sonra İstanbul'a taşındığını biliyoruz. Gezmeye de ilk olarak İstanbul'dan başlar. Kur'an'ı ezberleyerek hafız olur. Arapça, Kur'an, beden eğitimi, güzel yazı, müzik, yabancı dil dersleri alır. Dönemin ünlü isimlerinin ilgisini çeker ve önemli görevlere getirileceği düşünülse de Evliya Çelebi'nin aklında başka bir şey vardır. Küçüklüğünden beri gezme merakı 24 yaşında gezmeye başlamasıyla onu bir gezginci yapar. Kırk yılı aşkın süre gezer, gezdiklerini Seyahatname isimli kitabında toplar. Eserinde abartıya yer verdiği de görülür.

Kendisinin anlattığına göre bir rüya üzerine meşhur gezilerine başladı. (19 Ağustos 1630) gördüğü rüya şöyledir: Rüyasında İstanbul'da Yemiş İskelesi civarında Ahi Çelebi Camii'ndedir. Orada muazzam bir cemaat vardır. Dikkat eder, İslam peygamberi Muhammed'i baş tarafta görür. Dört sadık halifesi ve diğer ashabı da hep oradadır.Hz. Muhammed'in yanına gidip ondan şefaat dilemek arzusundadır. Ama bir türlü cesaret edip de gidemez. En sonunda bir cesaretle gidip "Şefaat ya Resulallah" diyeceğine, "Seyahat ya Resulallah" der. Böylece, 70 yaşına kadar sürecek ve çeşitli tehlike, sıkıntı ve hadiseler geçirmesine rağmen vazgeçmeyeceği seyahati başlar. 1682'de Mısır'da ölür. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder